Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Zdeněk Horák
Vloženo: 15.09.2023 08:01:12 (178.22.113.72 178.22.113.72)

Za celé své holubaření v OS Haná (a to závodím již od roku 1959), jsem ještě něco takového nezažil.
Start dle zveřejněných výsledků, byl proveden v 7 hodin, jasno, 13 stupňů a my v MO Prostějov, jsme ještě v úterý večer neměli naletěná %. Spolu s Blatcem, jsme při vyhodnocení, debatovali o této příčině, ale konkrétně jsme k ničemu opodstatněnému nedospěli.
Proto se na vás páni kolegové obracíme, zda by někdo neznal příčinu, proč Hané trval tento závod 18:11:23 hodin, když OS Uničov (a nejen oni na jiných místech) v ten samý den se startem o 20 minut později letěl % jen 00:19:02 hod?
Především by nás zajímal popis startu od pana startéra z Rakovníku.
Za některé chovatele MO Prostějov a Blatec, předem děkuji za objasnění příčiny tohoto historického krachu!
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Pavel Skokan
Vloženo: 15.09.2023 10:57:49 (93.153.27.62 93-153-27-62.customers.tmcz.cz)

Zdeňku dyť se dneska vše natáčí u vás né? Možná v tu dobu nalétavaly stíhačky do Mošnova čert ví.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Zdeněk Horák
Vloženo: 15.09.2023 11:26:14 (178.22.113.72 178.22.113.72)

Nazdar Pavle,
jak na sviňu se zrovna náš start nenatáčel.
Je zajímavé, že dobrá holoubata předním chovatelům dodnes chybí a letěla tzv. třetí volba. Já nasadil 55 holoubat a mám dodnes doma jen 15 kusů a z toho jen dva mistry (podobně to májí i ostatní chovatelé). Umístil jsem ta co se ještě neumístila nebo co byla doma dva dny z předešlého týdne a nebo tří letková, co byla podruhé v koši. Neví zda tam nepouštěli třeba Poláci a naše se spojila s nimi, či jiná silná oblast, kt. pouštěla někde v okolí 30 km. Nic se k.... nevrací. Zda to ovlivňuje těch 20 minut dřívějšího startu jak měl Uničov, či sokoli, nebo operátorské 5G, nepřiznaná mlha, nebo opar? Jsou řeči, že holoubata nechtěla opustit kamion, že některá padala do lesa a jiné teorie. Proto chceme znát skutečnost při startu od placeného startéra z rokycanska.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 16.09.2023 09:53:03 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)

Autor: Ladislav Potůček ch.st. KLERA
Vloženo: 15.09.2023 11:33:47 (78.80.80.241 78-80-80-241.customers.tmcz.cz)

Ahoj Zdenku. Pokusím se Ti odpovědět na Váš krachový závod i když jsem se celou dobu diskusi na Standových stránkách s objektivních důvodů vyhýbal. Po 65 leté závodní činnosti nějaké zkušenosti mám, jelikož jsem byl jako jeden z mála 30let profesionál, a již v roce 1957 jsem letěl s holoubaty 275km Břeclav. Vaše oblast mě zvláště zajímá, protože př.Koutný letí s mými holuby. Vím, že on měl holoubata zdravá výborně soukromě procvičená, přesto měl velký problém. První chyba-brzké vypouštění v 6h středoevropský čas, stačí někdy 15-20min a výsledek je jiný. Zamyslete se, proč máte u prvního holuba rychlost 1035m a Uničov o 20min později 1261m. Rozdíl cca230m. Zcela určitě je lépe pouštět o půl hodiny, či hodinu déle než dříve. Nemá cenu vůbec koukat na vítr či horko. Holubi si to vyřeší sami a důležité je, aby se na místě nemotali a rychle odlétli. Holoubata mohla klidně odletět a po chvíli zjistila, že se budou špatně orientovat, a někde v dáli kroužila a hledala směr třeba špatný, to silně pak to ovlivní dolety, které jsou katastrofální. Dále porovnejte plán Hané a Uničova, zrovna kde se láme chleba, se Vám stalo -větší skok km. Haná 60-65km Uničov 20km. Kdyby foukal příznivý vítr určitě by to takový problém asi nebyl. Prostě sešlo se to dost špatně-velký skok-brzké vypuštění -protivítr. Zvláště u holoubat to hraje velkou roli. Mohl bych se zde ještě rozepsat o dalších faktorech, které mají vliv na orientaci. Chtěl bych zde se ještě zmínit o zdravotním stavu holoubat na začátku sezony i nyní, kdy chovalele nesprávným očkováním holoubatům nepomohou, kdy i nyní se na některých holubnících objeví problémy, někteří chovatelé to nepoznají, holoubata nasadí atd. Sám Standa Matuška, se může k tomuto problému vyslovit, ví jak létala Klera se starými a jaký systém dělala s mladými již dlouhá léta. Ještě bych si Vám doporučil v závodech mladých poradit, držte se ve směru, neskákejte pokud to jde z jihu na sever, jistě víte co tím myslím, zdraví Vás všechny Láďa Potůček - Chovná stanice Klera
ztráty z Rakovníku
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 15.09.2023 14:25:06 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)

Já rovněž vidím nezdar v příliš brzkém startu. Protože OS Uničov startovalo ze stejné tratě, zajímalo mně, jaké byly v Rakovníku ranní teploty. Byl tam velký rozdíl mezi teplotou u země a ve výšce. Tyto teploty mají být při startu téměř vyrovnané. To usnadňuje mláďatům orientaci. Podle mně byl ideální start v cca 8:30 hodin. Ale jak můžete vidět i pouhých pár minut v rozdílech startu v OS Haná a v OS Uničov udělalo své.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Ing.Stan.Matuška (registrovaný)
Vloženo: 16.09.2023 10:00:10 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)

Před námi je termín 17.9. 2023. OS Haná vypouští v Lounech a OS Uničov v Bošově.
Polovinu tratě bude foukat mírný jižní vítr, v závěru jižní vítr zesílí. Srážky nehrozí. Teplota bude v místě doletu ta pravá, holubářská. Kolem 20°C a více, podle doby doletu.

Důležitá je nyní doba startu:
Pro obě dvě místa jsou naprosto stejné teplotní podmínky. Kdybych startoval já, pustil bych obě oblasti ve stejnou dobu. Ne dříve jak v 8:30 hodin. Jak s touto informací naloží startéři je jen a jen jejich věcí. Nechci nikoho školit, jen sděluji svůj názor. A sděluji ho předem.
Ať to letí !!!
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Milan Heglas ml.
Vloženo: 16.09.2023 17:56:43 (37.48.35.140 37-48-35-140.nat.epc.tmcz.cz)

Dobrý den. Holoubě 23-0214-730 nalezeno přejeté autem v Sulovicích u Kutné Hory. Kroužek k dispozici v ZO Kobylnice. Třeba také letělo tento závod.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Standa Škovran
Vloženo: 16.09.2023 19:40:58 (82.150.191.22 82-150-191-22.client.rionet.cz)

Autor: Milan Heglas ml.
Vloženo: 16.09.2023 17:56:43 (37.48.35.140 37-48-35-140.nat.epc.tmcz.cz)

Dobrý den. Holoubě 23-0214-730 nalezeno přejeté autem v Sulovicích u Kutné Hory. Kroužek k dispozici v ZO Kobylnice. Třeba také letělo tento závod.


Ano letělo :-(
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: zdeněk němeček
Vloženo: 16.09.2023 20:20:09 (109.164.69.20 109.164.69.20)

Tak já bych to zítra pustil nejpozději v 7.30,mezi 9 a 10 hod. už to většinou začíná foukat, ale hlavně nekrmit 2 hod.před startem,ani dietní směsí,jak sem někde četl.Taky zítra máme Mošnov!!!
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 18.09.2023 07:26:51 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)

OS Uničov startovalo v 8:00 hodin a dolet byl u většiny chovatelů velmi dobrý. Hodnoceno počtem navrácených holubů. Někdo v % umístil více, někdo méně, ale holubi jsou doma.
OS Haná sezonu ukončilo.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Zdeněk Horák
Vloženo: 18.09.2023 09:38:45 (178.22.113.26 178.22.113.26)

Odborníci ve výboru OS Haná nám již druhým rokem zkazili závodní sezonu.
Bohužel ani změna předsedy a výcvikáře, žádné zlepšení a možnost konečně odletět celý závodní plán, opět nic nepřinesla!
No jo, výboři se starají jen a jen o to, jak by si vylepšili své výsledky a celospolková spokojenost členů je jim ukradená!
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Franta Rotta
Vloženo: 18.09.2023 12:51:56 (88.102.74.64 88-102-74-64.rch.o2.cz)

DĚKUJI KAMARADUM ZA NAHLAŠENI HOLOUBĚTE 926 STAVILO SE V PARDUBICICH ZE ZAVODU ŠLAPANICE DNES PŘILETLO V 11.50 HOD TIMTO DĚKUJI LEOŠI A FRANTIŠKU VILDOVI FRANTA ROTTA LETU ZDAR
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 18.09.2023 17:18:20 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)

Je těžké nadávat na výbory, když se neumíte podívat do mapy a plánujete, jistě se souhlasem většiny členů, takové tratě, jaké máte.
Schválně si volíte těžší alternativu, když Žďárské Vrchy podlétáte, místo aby jste je nadletěli. Musíte si uvědomit, že reliéf krajiny kolem Velkého Meziříčí a Jihlavy je o dosti složitější než reliéf krajiny na Svitavsku a Chrudimsku.
Vaše oblast je tvořena trojúhelníkem měst Olomouc, Prostějov a Přerov a vůbec nevidím výhodu ve vaší volbě tratí z hlediska rovnosti šancí na úspěch.
Nemusím být velkým myslitelem, abych v první řadě změnil závodní plán, který bude vašim mladým holubům více vyhovovat. Jen při zběžném pohledu do mapy bych volil asi takto:

Místo Jihlavy cca Chrudim (nebo něco okolo)
Místo Čihovic cca Pardubice
Místo Benešova cca Kolín

Další tratě Rakovník, Louny a Bošov jsou v ose předcházejících tří tratí. Když se navíc naučíte se startem nespěchat, budou vaše holoubata v klidu dolétávat domů s přiměřenými ztrátami. A vy zcela jistě dokončíte celou závodní sezónu ke spokojenosti většiny členů. Je to celkem jednoduché.

Přeji vám v ročníku 2024 mnoho zdaru.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Zdeněk Horák
Vloženo: 18.09.2023 18:21:05 (178.22.113.26 178.22.113.26)

To si snad Stando děláš srandu. Ty bys nás nahnal do spárů přemnožených sokolů, přes největší vojenské letiště v Čáslavi, přes české Rudohoří ?
V loni jsme s holoubaty skončili závodní sezonu hned na prvním závodě z Přelouče a letos na třetím z Rakovníka.
UH a ZL letí směr západ již několik roků a vždy holoubata dolítají!
SZ směr je pro naše holuby již dnes neletitelný, protože ty první Esa pochytají sokoli a kdo létá na koeficienty, ten tam nenasadí. Snad jen ti, co se baví se šókaly, kteří jim přiletí někde na konci pořadí v zastaralém , jakémsi mistrovství OS.
A já Tě stále chválím, že letíš po rovině z jihu. No jsem tedy zvědav, jak dopadneš příští rok s Testovačkou, kterou zřejmě otočíš na směr, který nám doporučuješ.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 18.09.2023 19:31:18 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)

Naše holoubata z OS Uničov asi sokolům nechutnají. A Uherské Hradiště a Prostějov je nebe a dudy. Naprosto jiná lokalita.
Já bych letěl ze směru jako OS Uničov a letěl bych s normálními problémy. Problém však je, že 500 km bych musel jít přes Krušné Hory.
Zdar Zdeňku :-))
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 18.09.2023 20:34:48 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)

Ještě ke směrům závodů. Potom se již musím věnovat přípravě finálového závodu 510 km z Chorvatska.

Uherské Hradiště, při pohledu na mapu, logicky volí jízdu po tzv. Pražské dálnici. Nevidím nic logického na tom, že OS Haná volí stejný směr. Tam je zase vidět, že má zcela logicky volit tzv. Hradeckou dálnici. Tam je spousta tratí jako Vysoké Mýto, Holice, Pardubice, Poděbrady = ty jsou nejblíže Čáslavi. Cca 30 km severně od Čáslavi. Dále Mochov a třeba Mladá Boleslav. Pro Olomouc a Přerov jsou tyto tratě naprosto v rovině, Prostějov je sice trošku níže (6 minut autem po dálnici), zacházejí Hoštice. To je pravda. Pro cca 70% OS Haná je SZ směr jednoznačně nejlepší, pro 30% o něco horší. %Zádné sokoly bych do toho nepletl. Ti jsou už všude. Praxe však ukazuje, že vy volíte nejhorší variantu kombinací obého.

České Rudohoří? Marně jsem ho hledal. Tuším, že jde o starý název Krušných hor a tam s holoubaty nelétáte. Přes vojenské letiště v Čáslavi by z výše uvedených tratí letělo jen totálně dezorientované holoubě. Vojenská letadla však dělají okruhy v takových poloměrech, že mohou ve výšce křižovat všechny závody holoubat odkudkoliv, kamkoliv. V praxi to nemá žádný vliv nebo pro všechny stejný vliv. A to se neguje.

Ale pokračujte dále ve svých experimentech, je demokracie. Jde sice o velmi špatný systém, ale momentálně nic lepšího nemáme, jak pravil klasik. Časem, a nebude to trvat dlouho, dojde v tomto našem regionu k otřesu a chovatelská základna se trošku přesype. Někdo půjde jižněji, někdo severněji...
Demografie funguje nemilosrdně. Tak se bavme :-))
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Alois Fiala
Vloženo: 19.09.2023 06:55:54 (85.207.215.162 85-207-215-162.static.bluetone.cz)

Zdravím chlapi, ještě to tu někdo nebral v potas , závody Poláků s holoubaty a ještě s jižním větrem, oni nenasazují 1200-1500 ks ale 5 až6 tisíc!!!!! , jestli se ty hejna někde potkaj je vymalováno!!!Mě dotáhli druhý den z krachového Kolína Polské pískle bez vyhozené letky.Jak se dostanou za Jeseníky na Polskou stranu je hotovo,odtud pro ně není návratu.Jednou mi vyprávěl kamarád , že se pouštěl komerční závod holoubat Berlín .Při jihozápadním silném větru skončili holoubata v severním Polsku a na Ukrajině už nevím přesně ty počty ale z 1200 se jich vrátila tuším 100 první den 20
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Zdeněk Horák
Vloženo: 19.09.2023 10:38:15 (178.22.113.26 178.22.113.26)

Vážení kolegové,
svůj příspěvek jsem tu napsal proto, abych si odhalil tuto záhadu. Věřil jsem, že v této diskuzi se objasní příčina tohoto historického krachu (stejného jako měl Hnilička) .
Zatím z vašich diskuzí, bych bral snad to, že 10-20 minut mělo nějaký vliv na odlet. Pod příspěvek kolegy Fialy se můžu podepsat, ale ještě mně tu chybí kvalifikovaný názor na škodlivost radiotechniky, operátorské spuštění G5. Myslím si, že tato technika nabrala takový strašný rozmach, že se na něj holubí centrální nervový systém nestačí adoptovat.
Za mých celých 61 roků holubaření jsem nezažil, že by devíti měsíční holoubata měla v neděli takový problém se vrátit z dvoustovky a naopak tříměsíční (některá po druhé na trati) se vrátila. Nasadil jsem 55 ks a z nich mám doma dodnes jen 4 mistry a 14 nemistrů. A nejsem sám i další naši přední chovatelé jsou na tom prakticky nepochopitelně stejně!
Myslím si, že naše slavné prezidium by nás mohlo lépe a včas informovat o tom, kdy a odkud u nás případně startují Poláci, co má v dnešní době nově vliv na orientaci, chybí odborné články a nakonec i přehodnotit výsledky, při tak krátké vzdálenosti a takových strašných časových rozdílech na nejkratší a nejdelší vzdálenosti. Naprosto neregulérní v pondělí opravené výsledky (na mě to nemělo vliv).
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Pavel Bartl
Vloženo: 20.09.2023 09:40:05 (37.48.34.5 37-48-34-5.nat.epc.tmcz.cz)

Zdravím, velice zajímavé je že když teda fouká jižní větr a holubi letí jak říkáte z Polska nemám skoro žádné ztráty, ale jak fouká severní větr a přidají se kamarádi z jižní Moravi jsou vždy velké ztráty. Holuby hlášení až ze Slovenska a taky se nevrátí.
Tak kde je potom pravda.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Pavel Skokan
Vloženo: 20.09.2023 18:36:02 (37.48.0.175 37-48-0-175.nat.epc.tmcz.cz)

Dnešním chovy jak se zdá jsou tak přešlechtěné nahlavně na ty rychlé tratě a pak to tak dopadá že přijde těžší trať a už je neuvidíte. Viz dnešní finále u Standy dyť se podívejte kde sou ti holubi sprinteři z těch farem? Prvních 100ks jsou borci z poctiveho závodu.


Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Zdeněk Adamík
Vloženo: 20.09.2023 19:30:18 (80.188.208.197 80-188-208-197.rcb.o2.cz)

Proč to holubi nezvládají? Nemají na to. Žádný těžký závod to nebyl. Podmínky optimální. Hodnotit závod podle toho že ho část holubů nezvládne je naprosto zavádějící.
Podle mne jsou důvody tyto:
1. Umělé zdraví!
2. Oblastní závodní plány holoubat ale stále více i starých holubů nemohou být přípravou pro holoubata na 500 km.
3. Importy zejmé=na z Belgie kde je jiné počasí kde se letí až 17závodů holoubat za sezonu jsou o něčem jiném, ale také nelze to brát všeobecně chce to importovat od specialistů na tyto závody.Podle mne by měly být posily ze dlouhodobě špičkových chovů z testovaček.
A tak bych mohl pokračovat.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 23.09.2023 10:39:47 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)

Já mám za to, že v tomto tématu šlo o důvody proč byl krachový závod v OS Haná. Nelze tedy vůbec porovnávat ztrátu pana Hniličky se ztrátou této oblasti. Hniličkova holoubata se musela "trefit" z Lipska do poměrně úzkého prostoru Ústí nad Labem-Děčín. To se jim nepodařilo a holoubata se dostala za kopce do Polska a bylo vymalováno.

OS Olomouc za stara létalo Magdeburgy 480 km a všichni si jistě pamatujeme, jaká to byla trať. Pokud holubi trefili do prostoru Ústí-Děčín, holubi letěli jako z pole a vrátil se každý i s jedním křídlem. Pokud ne, pak bylo drama a holubi se nám vraceli až od Ostravy. Tedy když se vraceli. A to šlo o staré holuby.

Z Rakovníku žádné takové problémy nehrozily. Jde jen a jen o systémovou chybu OS Haná. I když se opakovaně tato oblast spálila na své koncepci letového plánu, tak ho tvrdošíjně zařazuje znovu a znovu. Můžete mně za moje slova ukamenovat, ale budu si stát za svým. Jste zkrátka nepoučitelní.

Nelze si přece myslet, že chovatelé v OS Uničov jsou nějak extra lepší v přípravě holoubat než chovatelé v OS Haná. Nelze si přece myslet, že chovatelé v OS Uničov nakupují řádově více kvalitních chovných holubů, než chovatelé v OS Haná. V obou oblastech jsou vynikající, dobří a horší chovatelé. Porovnání je tedy podobné, jen výsledky nejsou podobné.

Jedno je však pravda. Závody s holoubaty prošly jistým vývojem. Od doby před rokem 1989, kdy se s holoubaty nezávodilo a jen se trénovala, se ušlo kus cesty. To je třeba si uvědomit. Velmi dobře si pamatuji na chovatelské začátky šternberského chovatele, pana Petra Davida, který začal tím, že si přivezl asi 50 vajíček od holubů z chovu pana Potůčka. Ta podsadil pod všelijaké holuby, které měl tehdy k dispozici a nechal je vylíhnout. Z holoubat měl velkou radost, věnoval se jim. Se starými holuby nezávodil, žádné neměl. Jen ty na vysezení vajíček. Pak za mnou chodil, že už by se mělo začít trénovat, že Potůček volal atd., ale v tu dobu vrcholila závodní sezóna starých holubů a já stále bral holoubata jako něco bokem.

Nakonec mně k akci přesvědčila slova Ládi Potůčka:"Přestaňte již ta holoubata cvičit a začněte s nimi závodit!" To byl mezník v přístupu k mláďatům. Začali jsme holoubata s Petrem vyvážet, začali je krmit závodní směsí, začali tvrdě pečovat o jejich zdraví a výsledkem byly hromadné dolety ze závodů oblasti. Mnohdy na tu dobu až neuvěřitelné. Měli jsme,tuším, prvních 52 Eso holubů oblasti. První na tuto situaci zareagoval pan Večeřa a řekl:"Tak to tedy ne, chlapci" a příští sezónu začal holoubata vozit také. A tak se "sněhová koule" nabalovala a ve vrcholu se nás na startu tréninku sešlo i sedm aut. To se již dostáváme k začátkům holubaření Luboše Kubáčka. Ze Šternberka bylo nasazováno cca 500 špičkově připravených holoubat a ta si dělala svůj závod. Ať foukalo odkud chtělo.

Jenže tento vrchol závodění je již za námi. Mnozí pamětníci již nežijí, ti ostatní jsou staří a samozřejmě takový náročný program nezvládají. Holoubata tak logicky nejsou připravovaná špičkově a zase již pomalu začínáme jen trénovat. V každé oblasti je několik jedinců, kteří se holoubatům věnují naplno a těm to letí. Zbytek jen zírá a každý problém v počasí se promítá do poměrně vysokých ztrát.
Když k tomu přičteme změnu klimatu, více nestabilních dnů,
více tropických dnů a bůhví čeho ještě, dostaneme vcelku silný mix negativních vlivů, které jdou mimo nás. Nepřipravené holoubě si s tím pak jednoduše neporadí. Proto je třeba dodržovat vše, co se osvědčiloa na co přímý vliv máme. To se samozřejmě týká i vhodného závodního plánu.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Zdeněk Horák
Vloženo: 06.10.2023 05:00:37 (178.22.113.73 178.22.113.73)

Stando, nemohu s Tebou v některých bodech souhlasit. To co mají moje holoubata, to nemají ani ve Tvé stanici. Samozřejmě původy, krmení dle plánu pana Kubáčka, ionizovaný holubník s termo regulací, řádně protrénovaná, většina ze zimního odchovu (tedy skoro ročáci), o zdravotní a veterinární péči ani nemluvě, což se projevilo na prvním závodě z Jihlavy, kdy jsem měl prvních asi 13 holoubat v rámci celé OS Haná.
Proto jsem se ptal veřejnosti, co způsobilo to, že a nejen mě chybí tolik kusů z Rakovníka u Prahy. Proč ta nejstarší dodnes chybí (já mám dodnes doma z 55-ti nasazených celkem 21 kusů a jen 6 mistrů). Pozdní tříletková dvakrát v autě jsou doma a 3 x umístěná jsou v deli. Materiální škoda značná.
Kde ta holoubata jsou? Proč je nikdo nehlásí ( výjimka je Jen Jirka Šafranko, který nahlásil prostějovské holoubě z orebské oblasti.
Jelikož nevidím po dvouleté zkušenosti z krachových tratí OS Hané, rozhodl jsem se pro následující.
Holoubata na SZ směr již nikdy nenasadím (nějaké mistrovství mě u holoubat a ročáků nemůže zajímat, to mě za ty ztráty nestojí. Omezím radikálně chovnou voliéru, originály nabídnu do dražby. Naopak holoubata budu jen trénovat v rámci OS, protože si myslím, že dnes nestačí se geneticky srovnávat s extrémním vývojem rodiotelekomunikací, enormním nárůstem dravců atd. atd!
Čekal jsem nějaké vyjádření od svazových odborníků, zajímalo by nás jaká je frekvence startů jednotlivých OS a i zahraničních nad Českem. Zda to není dnes jako s frekvencí letu nad střední Evropou, atd.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Josef Beran
Vloženo: 06.10.2023 13:54:44 (85.163.101.35 85.163.101.35)

Nechci se nikoho dotknout, ale...To co popiseje Ing. Horák, myslím podmínky na holubníku, to sice může být docela pohodička. Ale domnívám se, že zlepšení podmínek se může projevit kladně především u kvalitních jedinců z horších podmínek a to rozhodně není dlouhodobý plus. "Zhýčkaní", byť dobře trénovaní" jedinci, jsou labilnější při změnách podmínek. Krátkodobě se dá s kvalitními jedinci, změnou veterinárních aplikací, prostředím atd. "poskočit" v tabulkách, ale dlouhodobě se genom oslabuje. Já jsem vždycky říkal, když doletělo těch x kusů, proč nejsou doma všichni? Vždyť měli stejné výchozí podmínky. A rychle jsem zapomněl na ztráty. Jistě, dá se vše přepočítávat na peníze, ale radost z holubaření a setkávání se s podobně smýšlejícími, by měla být větší, než....Prostě i ten tkzv. elektronický smog se zvětšuje, ale i to patří ke změnám celkových životních podmínek u lidí i holubů. A všichni se s tím musí nějak popasovat. To je prostě vývoj. Nehledal bych v tom elektrosmogu(který stejně neovlivníme) podstatu špatného doletu.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 06.10.2023 14:19:13 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)

Zdeňku, jsem přesvědčen, že moje holoubata v Talentu mají nejméně stejně kvalitní krmivo, jako ta tvoje. Jejich původy jsou také vynikající. Každý se snaží dodat to nejlepší ze svého chovu. Jen ty jsi to u nás nevyzkoušel. Ale to není povinné. To je pouze věc přístupu.

Já bych klidně nechal vyletět svoje mláďata ze svého současného chovu někde na holubníku v Prostějově a pak bych je vklidu a bez ionizace trénoval směrem, který jsem popsal výše. Tedy Mohelnice, Litomyšl, Hradec Králové, Mochov atd. a byl bych v pohodě. Rozhodně bych s nimi nejezdil k jihu a potom je stáčel na západ. Přečti si, co ti píše Láďa Potůček. Za druhé si myslím, že příčinou vysoké ztráty byl velmi brzký start. To jsem si vyzkoušel na vlastní kůži.
Takže záleží jen a jen na členech a na vedení vaší oblasti.
Někdy závod nevyjde i přes nejlepší vůli, to se stává. Ale nesmí se z toho stát systémem.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Zdeněk Horák
Vloženo: 07.10.2023 05:19:52 (178.22.113.20 178.22.113.20)

Pane Beran,
jako absolvent VŠZ v Brně, jsem musel projít i velmi náročnými zkouškami také z genetiky hospodářských zvířat a ptáků.
Stando, MO Hoštice a MO Prostějov mají z těch Tvých startovacích míst v cestě Ždárské vrchy a Drahanskou vrchovinu. Při brzkém startu jsou jistě zahalena mlhou či opary a do toho holoubata zřejmě nejdou a obletí to, zřejmě za holoubaty Uničova. Kde tedy zůstali to je pro mě záhadou, na kterou mě tu nikdo 100 % neodpověděl (neporadil).
Testovačky: ze začátku jsem Ti tam také párkrát dal a došel jsem k názoru, že dolety holoubat z jednoho holubníku na stejný holubník, je jen o fyzičce jednotlivců a také o tom, které holoubě z hromadného doletu, proskočí vletem jako první. Také jsem Ti říkal, že bych byl pro a rád nasadil, kdyby jsi je pouštěl spolu s OS. To by pro mě bylo vodítko, Při stejných podmínkách odchovu a vedení, si vybrat z kterých liniích dál chovat. Tak je to pro mě víceméně o ničem.
A ještě co mi kdysi v sedmdesátých letech říkával náš dlouhodobý mistr ZO Prostějov Jiří Smékal z Duban: kamaráde, já ty holoubata co mně přiletí první zabíjím a nechávám ta, co mi doletí až po procentech.
Také jsme s holoubaty neblbli hned po ukončení závodní sezony starých, dali jsme si tzv. oddych a začali až koncem srpna s nácviky a závodili v září, kdy bylo počasí pro lety mladých stabilnější a bez letních veder. Dnes jsou všichni splašení do závodů s holoubaty, páří chovné na vánoce, místo původního termínu na Josefa atd.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: zdeněk němeček
Vloženo: 07.10.2023 08:06:22 (109.164.69.20 109.164.69.20)

Tak tedˇtomu nerozumím Pane Horák,"všichní jsou splašení do závodů s holoubaty,páří na vánoce,místo na Josefa"19.3.a sám píšete,že holoubata byla ze zimního chovu(tedy skoro ročáci)..To znamená,že jste se taky splašil!!!!
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 07.10.2023 09:55:57 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)

Zdeňku, já jsem výše psal, že můj názor na váš letový plán je takový, že vyhovuje 70% OS Haná. To procento bude i vyšší. MO Prostějov bych do toho ani tak moc nemusel počítat, ale budiž. Přes jaké kopce a vrchy letěla holoubata z Moravského závodu Bošov? Plus mínus rozptyl sever - jih 200 km a šlo o pohodový závod. Samozřejmě nehodnotím procenta úspěšnosti, ale množství přilétlých holoubat.

Znovu tě odkazuji na příspěvek Ládi Potůčka. Pozorně si ho prostuduj! K tomu ten ranní start a je hotovo. Při ranním startu nejde jen o nějaké mlhy, ale o úplnou nemožnost orientace holoubat. Dobrým znakem je vždy okamžitý odlet z místa startu. To je první předpoklad dobrého závodu.

Tvůj názor na "testovačky" znám, ale v tomto případě se bavíme o dvojnásobné kilometráži, než je tomu v oblastech. Tvůj zastaralý názor, že to chovateli nic nepřináší, je opravdu zcestný. Řada skutečně špičkových chovatelů k nám a samozřejmě i jinam, dodávají to nejkvalitnější ze svých chovů. Určité linie se tvrdě prosazují. Když jsi jmenoval Kubáčkovy metody přípravy holoubat, tak konkrétně tento chovatel je velmi úspěšný jak u nás, tak v oblasti, tak ve vyšších konkurencích.

Já si myslím, že vyšší, někdy příliš vysoké ztráty, jsou způsobeny tím, že je již jen málo chovatelů doopravdy splašeno do závodů holoubat. Zase se začíná pouze trénovat, čest výjimkám. Závody v konkurenci oblasti také nedokazují nic o kvalitě holoubat pokud nepřesáhnou alespoň dvakrát hranici 300 km. To je zkrátka pravda.

Já jsem si v roce 2019 založil chov holubů (nyní 18 párů) s cílem zúčastňovat se závodů v cizích testovačkách. Samozřejmě jsem daroval několik mláďat mezi chovatele v různých oblastech a světe div se, vůbec se v těchto konkurencích neztratila. Ani později v kategorii starších holubů. Krev není voda. Co je dobré, vždy se prosadí.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Alois Fiala
Vloženo: 07.10.2023 10:37:54 (31.30.174.52 cst2-174-52.cust.vodafone.cz)

jako kluk jsen byl v zo Mor.Bránice OVS Brno venkov,holoubata nikdo nikam nevyvážel, vzrůstala mezi starými v oddělení po konci sezony 14 závodů!!!! ne 20 nebo dokonce 22 se letěli 2 nácviky z šupu 90km Batelov u Jihlavy pak Rokycany 230 a Cheb a žádné průsery si nepamatuju ale nikdo neměl 180 -200 holubat které nasadil to nebylo možné neboť byly evidence 40 ks a na víc nebyla kapacita, jen podotýkám že spolu létali holubi z OVS Hodonín , OVS Břeclav, OVS Znojmo,OVS Brno venkov a OVS Bno město auto bylo Liaz návěs kam se vlezlo asi 8000 holubů a pouštělo se za jakéhokoliv počasí,nepamatuju se že by byly holoubata nemocné tak jak se to děje dnes,co s nimi děláme za cirkus soutěžíme kdo je víckrát vyveze , to jsou cvičené opice ne holubi a všichni nejsou doma aby mohli každý den trénovat , někdo musí i vydělávat na státní kasu a důchody.Můj nejlepší holub jako holoubě byl úplně marnej , takže kolik dobrých holubů se stratí a kolik létá ve špici jako holoubě blbců kteří se nechají dotáhnout hejnem ? toť otázka
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 08.10.2023 08:31:45 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)

S Aloisem, ale i s dalšími, mohu souhlasit v tom, že dříve byli holubi tvrdší. Já jsem organizovaným chovatelem od roku 1969, takže jsem to měl samozřejmě podobné. Starý pan Vybíral mně v roce 1978 ukazoval své holuby a doslova řekl: "Fábroši? To jsou holubi pro blbce. Ti se vždycky vrátí. Proto je taky mám :-))" Ale vše se vyvíjí, bohužel ne vždy tím nejlepším směrem. Většina z nás si vzpomene na výborného závodníka, který se jako holoubě vůbec neprojevoval. Ono by to bylo jednoduché, kdyby každý holub začal vítězit hned od holouběte.

Co se týče Brněnska a výcviku holoubat, tak tam byly dobré dolety většinově, minimálně to platí pro dobu ne až tak dávnou. Pamatuji si na můj rozhovor s Mirkem Ivanem (je cca 20 let doba nedávná?) o výcviku holoubat. Já jsem mu líčil kolikrát vyvážím holoubata než se dostanu do Litomyšle 75 km a on se jen usmíval a pak odpověděl: "To já je dám hned na ten Kámen 120 km". Když jsem se ho zeptal, kolik holoubat se mu vrátilo, tak řekl, že určitě dvě se ztratila. To jsem si sedl na zadek, protože v našem regionu, kdyby někdo poslal holoubata bez přípravy do Litomyšle, tak by z toho byl masakr.

Jak jsem psal výše, nyní se v kategorii výcviku holoubat nacházíme na sestupné linii. Chovatelská základna je velmi stará a ve své většině již nemá na vyvážení fyzické síly, v mnoha případech ani finance. Také svět se změnil. "Čo bolo, to bolo," tak zní klasická hláška majora Terazkyho. My se musíme změněným podmínkám buď přizpůsobit nebo také můžeme zatrpknout. To je ta horší varianta.

Jméno

Email

Reagovat

Kolik je šest plus pět?

Odesláním příspěvku souhlasíte s následujícími pravidly:
  • Diskutující nesmí zveřejňovat příspěvky, které jakýmkoliv způsobem porušují zákony ČR či propagují nezákonné činnosti.
  • Komentáře a diskusní fóra slouží ke svobodné výměně názorů či vyjádření názoru na dané téma.
  • Diskutující nesmí zastrašovat nebo vyhrožovat násilím jednotlivci či skupinám lidí.
  • Stejně tak nesmí propagovat národnostní, rasovou, náboženskou či jinou nesnášenlivost nebo diskriminaci určité skupiny právě kvůli příslušnosti k národu, rase nebo náboženství.
  • Do komentářů a diskusních fór nepatří vulgarismy, urážky, pomluvy nebo obscénnosti.
  • Do komentářů a diskusních fór je zakázáno vkládat reklamy, spam ani jinou formu propagace komerčních aktivit.
  • Do komentářů není povoleno vkládat odkazy na stránky s nelegálním obsahem nebo obsahem legálním, ale nesouvisejícím s tématem diskuze.
  • Diskutující musí respektovat soukromí jiných lidí, a proto je zakázáno zveřejňovat soukromé údaje o jiných osobách - např. jejich telefonní čísla, plné adresy apod.
  • Diskutující nesmí opakovaně vkládat do komentářů nebo diskusních fór příspěvky se stejným obsahem.
  • Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
  • Jakékoliv příspěvky účastníků vložené do diskuzí vyjadřují výhradně jejich názory a stanoviska a provozovatel serveru nenese za příspěvky účastníků žádnou odpovědnost.
Pokud diskutující poruší ve svém příspěvku tato pravidla, pak je majitel fóra oprávněn takové příspěvky smazat.