Autor: Zdeněk Horák
Vloženo: 15.09.2023 08:01:12 (178.22.113.72 178.22.113.72)
Za celé své holubaření v OS Haná (a to závodím již od roku 1959), jsem ještě něco takového nezažil. Start dle zveřejněných výsledků, byl proveden v 7 hodin, jasno, 13 stupňů a my v MO Prostějov, jsme ještě v úterý večer neměli naletěná %. Spolu s Blatcem, jsme při vyhodnocení, debatovali o této příčině, ale konkrétně jsme k ničemu opodstatněnému nedospěli. Proto se na vás páni kolegové obracíme, zda by někdo neznal příčinu, proč Hané trval tento závod 18:11:23 hodin, když OS Uničov (a nejen oni na jiných místech) v ten samý den se startem o 20 minut později letěl % jen 00:19:02 hod? Především by nás zajímal popis startu od pana startéra z Rakovníku. Za některé chovatele MO Prostějov a Blatec, předem děkuji za objasnění příčiny tohoto historického krachu!
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Pavel Skokan
Vloženo: 15.09.2023 10:57:49 (93.153.27.62 93-153-27-62.customers.tmcz.cz)
Zdeňku dyť se dneska vše natáčí u vás né? Možná v tu dobu nalétavaly stíhačky do Mošnova čert ví.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Zdeněk Horák
Vloženo: 15.09.2023 11:26:14 (178.22.113.72 178.22.113.72)
Nazdar Pavle, jak na sviňu se zrovna náš start nenatáčel. Je zajímavé, že dobrá holoubata předním chovatelům dodnes chybí a letěla tzv. třetí volba. Já nasadil 55 holoubat a mám dodnes doma jen 15 kusů a z toho jen dva mistry (podobně to májí i ostatní chovatelé). Umístil jsem ta co se ještě neumístila nebo co byla doma dva dny z předešlého týdne a nebo tří letková, co byla podruhé v koši. Neví zda tam nepouštěli třeba Poláci a naše se spojila s nimi, či jiná silná oblast, kt. pouštěla někde v okolí 30 km. Nic se k.... nevrací. Zda to ovlivňuje těch 20 minut dřívějšího startu jak měl Uničov, či sokoli, nebo operátorské 5G, nepřiznaná mlha, nebo opar? Jsou řeči, že holoubata nechtěla opustit kamion, že některá padala do lesa a jiné teorie. Proto chceme znát skutečnost při startu od placeného startéra z rokycanska.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 16.09.2023 09:53:03 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)
Autor: Ladislav Potůček ch.st. KLERA Vloženo: 15.09.2023 11:33:47 (78.80.80.241 78-80-80-241.customers.tmcz.cz)
Ahoj Zdenku. Pokusím se Ti odpovědět na Váš krachový závod i když jsem se celou dobu diskusi na Standových stránkách s objektivních důvodů vyhýbal. Po 65 leté závodní činnosti nějaké zkušenosti mám, jelikož jsem byl jako jeden z mála 30let profesionál, a již v roce 1957 jsem letěl s holoubaty 275km Břeclav. Vaše oblast mě zvláště zajímá, protože př.Koutný letí s mými holuby. Vím, že on měl holoubata zdravá výborně soukromě procvičená, přesto měl velký problém. První chyba-brzké vypouštění v 6h středoevropský čas, stačí někdy 15-20min a výsledek je jiný. Zamyslete se, proč máte u prvního holuba rychlost 1035m a Uničov o 20min později 1261m. Rozdíl cca230m. Zcela určitě je lépe pouštět o půl hodiny, či hodinu déle než dříve. Nemá cenu vůbec koukat na vítr či horko. Holubi si to vyřeší sami a důležité je, aby se na místě nemotali a rychle odlétli. Holoubata mohla klidně odletět a po chvíli zjistila, že se budou špatně orientovat, a někde v dáli kroužila a hledala směr třeba špatný, to silně pak to ovlivní dolety, které jsou katastrofální. Dále porovnejte plán Hané a Uničova, zrovna kde se láme chleba, se Vám stalo -větší skok km. Haná 60-65km Uničov 20km. Kdyby foukal příznivý vítr určitě by to takový problém asi nebyl. Prostě sešlo se to dost špatně-velký skok-brzké vypuštění -protivítr. Zvláště u holoubat to hraje velkou roli. Mohl bych se zde ještě rozepsat o dalších faktorech, které mají vliv na orientaci. Chtěl bych zde se ještě zmínit o zdravotním stavu holoubat na začátku sezony i nyní, kdy chovalele nesprávným očkováním holoubatům nepomohou, kdy i nyní se na některých holubnících objeví problémy, někteří chovatelé to nepoznají, holoubata nasadí atd. Sám Standa Matuška, se může k tomuto problému vyslovit, ví jak létala Klera se starými a jaký systém dělala s mladými již dlouhá léta. Ještě bych si Vám doporučil v závodech mladých poradit, držte se ve směru, neskákejte pokud to jde z jihu na sever, jistě víte co tím myslím, zdraví Vás všechny Láďa Potůček - Chovná stanice Klera ztráty z Rakovníku Autor: Stanislav Matuška Vloženo: 15.09.2023 14:25:06 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)
Já rovněž vidím nezdar v příliš brzkém startu. Protože OS Uničov startovalo ze stejné tratě, zajímalo mně, jaké byly v Rakovníku ranní teploty. Byl tam velký rozdíl mezi teplotou u země a ve výšce. Tyto teploty mají být při startu téměř vyrovnané. To usnadňuje mláďatům orientaci. Podle mně byl ideální start v cca 8:30 hodin. Ale jak můžete vidět i pouhých pár minut v rozdílech startu v OS Haná a v OS Uničov udělalo své.
Před námi je termín 17.9. 2023. OS Haná vypouští v Lounech a OS Uničov v Bošově. Polovinu tratě bude foukat mírný jižní vítr, v závěru jižní vítr zesílí. Srážky nehrozí. Teplota bude v místě doletu ta pravá, holubářská. Kolem 20°C a více, podle doby doletu.
Důležitá je nyní doba startu: Pro obě dvě místa jsou naprosto stejné teplotní podmínky. Kdybych startoval já, pustil bych obě oblasti ve stejnou dobu. Ne dříve jak v 8:30 hodin. Jak s touto informací naloží startéři je jen a jen jejich věcí. Nechci nikoho školit, jen sděluji svůj názor. A sděluji ho předem. Ať to letí !!!
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Milan Heglas ml.
Vloženo: 16.09.2023 17:56:43 (37.48.35.140 37-48-35-140.nat.epc.tmcz.cz)
Dobrý den. Holoubě 23-0214-730 nalezeno přejeté autem v Sulovicích u Kutné Hory. Kroužek k dispozici v ZO Kobylnice. Třeba také letělo tento závod.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Standa Škovran
Vloženo: 16.09.2023 19:40:58 (82.150.191.22 82-150-191-22.client.rionet.cz)
Autor: Milan Heglas ml. Vloženo: 16.09.2023 17:56:43 (37.48.35.140 37-48-35-140.nat.epc.tmcz.cz)
Dobrý den. Holoubě 23-0214-730 nalezeno přejeté autem v Sulovicích u Kutné Hory. Kroužek k dispozici v ZO Kobylnice. Třeba také letělo tento závod.
Ano letělo :-(
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: zdeněk němeček
Vloženo: 16.09.2023 20:20:09 (109.164.69.20 109.164.69.20)
Tak já bych to zítra pustil nejpozději v 7.30,mezi 9 a 10 hod. už to většinou začíná foukat, ale hlavně nekrmit 2 hod.před startem,ani dietní směsí,jak sem někde četl.Taky zítra máme Mošnov!!!
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 18.09.2023 07:26:51 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)
OS Uničov startovalo v 8:00 hodin a dolet byl u většiny chovatelů velmi dobrý. Hodnoceno počtem navrácených holubů. Někdo v % umístil více, někdo méně, ale holubi jsou doma. OS Haná sezonu ukončilo.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Zdeněk Horák
Vloženo: 18.09.2023 09:38:45 (178.22.113.26 178.22.113.26)
Odborníci ve výboru OS Haná nám již druhým rokem zkazili závodní sezonu. Bohužel ani změna předsedy a výcvikáře, žádné zlepšení a možnost konečně odletět celý závodní plán, opět nic nepřinesla! No jo, výboři se starají jen a jen o to, jak by si vylepšili své výsledky a celospolková spokojenost členů je jim ukradená!
DĚKUJI KAMARADUM ZA NAHLAŠENI HOLOUBĚTE 926 STAVILO SE V PARDUBICICH ZE ZAVODU ŠLAPANICE DNES PŘILETLO V 11.50 HOD TIMTO DĚKUJI LEOŠI A FRANTIŠKU VILDOVI FRANTA ROTTA LETU ZDAR
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 18.09.2023 17:18:20 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)
Je těžké nadávat na výbory, když se neumíte podívat do mapy a plánujete, jistě se souhlasem většiny členů, takové tratě, jaké máte. Schválně si volíte těžší alternativu, když Žďárské Vrchy podlétáte, místo aby jste je nadletěli. Musíte si uvědomit, že reliéf krajiny kolem Velkého Meziříčí a Jihlavy je o dosti složitější než reliéf krajiny na Svitavsku a Chrudimsku. Vaše oblast je tvořena trojúhelníkem měst Olomouc, Prostějov a Přerov a vůbec nevidím výhodu ve vaší volbě tratí z hlediska rovnosti šancí na úspěch. Nemusím být velkým myslitelem, abych v první řadě změnil závodní plán, který bude vašim mladým holubům více vyhovovat. Jen při zběžném pohledu do mapy bych volil asi takto:
Místo Jihlavy cca Chrudim (nebo něco okolo) Místo Čihovic cca Pardubice Místo Benešova cca Kolín
Další tratě Rakovník, Louny a Bošov jsou v ose předcházejících tří tratí. Když se navíc naučíte se startem nespěchat, budou vaše holoubata v klidu dolétávat domů s přiměřenými ztrátami. A vy zcela jistě dokončíte celou závodní sezónu ke spokojenosti většiny členů. Je to celkem jednoduché.
Přeji vám v ročníku 2024 mnoho zdaru.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Zdeněk Horák
Vloženo: 18.09.2023 18:21:05 (178.22.113.26 178.22.113.26)
To si snad Stando děláš srandu. Ty bys nás nahnal do spárů přemnožených sokolů, přes největší vojenské letiště v Čáslavi, přes české Rudohoří ? V loni jsme s holoubaty skončili závodní sezonu hned na prvním závodě z Přelouče a letos na třetím z Rakovníka. UH a ZL letí směr západ již několik roků a vždy holoubata dolítají! SZ směr je pro naše holuby již dnes neletitelný, protože ty první Esa pochytají sokoli a kdo létá na koeficienty, ten tam nenasadí. Snad jen ti, co se baví se šókaly, kteří jim přiletí někde na konci pořadí v zastaralém , jakémsi mistrovství OS. A já Tě stále chválím, že letíš po rovině z jihu. No jsem tedy zvědav, jak dopadneš příští rok s Testovačkou, kterou zřejmě otočíš na směr, který nám doporučuješ.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 18.09.2023 19:31:18 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)
Naše holoubata z OS Uničov asi sokolům nechutnají. A Uherské Hradiště a Prostějov je nebe a dudy. Naprosto jiná lokalita. Já bych letěl ze směru jako OS Uničov a letěl bych s normálními problémy. Problém však je, že 500 km bych musel jít přes Krušné Hory. Zdar Zdeňku :-))
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 18.09.2023 20:34:48 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)
Ještě ke směrům závodů. Potom se již musím věnovat přípravě finálového závodu 510 km z Chorvatska.
Uherské Hradiště, při pohledu na mapu, logicky volí jízdu po tzv. Pražské dálnici. Nevidím nic logického na tom, že OS Haná volí stejný směr. Tam je zase vidět, že má zcela logicky volit tzv. Hradeckou dálnici. Tam je spousta tratí jako Vysoké Mýto, Holice, Pardubice, Poděbrady = ty jsou nejblíže Čáslavi. Cca 30 km severně od Čáslavi. Dále Mochov a třeba Mladá Boleslav. Pro Olomouc a Přerov jsou tyto tratě naprosto v rovině, Prostějov je sice trošku níže (6 minut autem po dálnici), zacházejí Hoštice. To je pravda. Pro cca 70% OS Haná je SZ směr jednoznačně nejlepší, pro 30% o něco horší. %Zádné sokoly bych do toho nepletl. Ti jsou už všude. Praxe však ukazuje, že vy volíte nejhorší variantu kombinací obého.
České Rudohoří? Marně jsem ho hledal. Tuším, že jde o starý název Krušných hor a tam s holoubaty nelétáte. Přes vojenské letiště v Čáslavi by z výše uvedených tratí letělo jen totálně dezorientované holoubě. Vojenská letadla však dělají okruhy v takových poloměrech, že mohou ve výšce křižovat všechny závody holoubat odkudkoliv, kamkoliv. V praxi to nemá žádný vliv nebo pro všechny stejný vliv. A to se neguje.
Ale pokračujte dále ve svých experimentech, je demokracie. Jde sice o velmi špatný systém, ale momentálně nic lepšího nemáme, jak pravil klasik. Časem, a nebude to trvat dlouho, dojde v tomto našem regionu k otřesu a chovatelská základna se trošku přesype. Někdo půjde jižněji, někdo severněji... Demografie funguje nemilosrdně. Tak se bavme :-))
Zdravím chlapi, ještě to tu někdo nebral v potas , závody Poláků s holoubaty a ještě s jižním větrem, oni nenasazují 1200-1500 ks ale 5 až6 tisíc!!!!! , jestli se ty hejna někde potkaj je vymalováno!!!Mě dotáhli druhý den z krachového Kolína Polské pískle bez vyhozené letky.Jak se dostanou za Jeseníky na Polskou stranu je hotovo,odtud pro ně není návratu.Jednou mi vyprávěl kamarád , že se pouštěl komerční závod holoubat Berlín .Při jihozápadním silném větru skončili holoubata v severním Polsku a na Ukrajině už nevím přesně ty počty ale z 1200 se jich vrátila tuším 100 první den 20
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Zdeněk Horák
Vloženo: 19.09.2023 10:38:15 (178.22.113.26 178.22.113.26)
Vážení kolegové, svůj příspěvek jsem tu napsal proto, abych si odhalil tuto záhadu. Věřil jsem, že v této diskuzi se objasní příčina tohoto historického krachu (stejného jako měl Hnilička) . Zatím z vašich diskuzí, bych bral snad to, že 10-20 minut mělo nějaký vliv na odlet. Pod příspěvek kolegy Fialy se můžu podepsat, ale ještě mně tu chybí kvalifikovaný názor na škodlivost radiotechniky, operátorské spuštění G5. Myslím si, že tato technika nabrala takový strašný rozmach, že se na něj holubí centrální nervový systém nestačí adoptovat. Za mých celých 61 roků holubaření jsem nezažil, že by devíti měsíční holoubata měla v neděli takový problém se vrátit z dvoustovky a naopak tříměsíční (některá po druhé na trati) se vrátila. Nasadil jsem 55 ks a z nich mám doma dodnes jen 4 mistry a 14 nemistrů. A nejsem sám i další naši přední chovatelé jsou na tom prakticky nepochopitelně stejně! Myslím si, že naše slavné prezidium by nás mohlo lépe a včas informovat o tom, kdy a odkud u nás případně startují Poláci, co má v dnešní době nově vliv na orientaci, chybí odborné články a nakonec i přehodnotit výsledky, při tak krátké vzdálenosti a takových strašných časových rozdílech na nejkratší a nejdelší vzdálenosti. Naprosto neregulérní v pondělí opravené výsledky (na mě to nemělo vliv).
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Pavel Bartl
Vloženo: 20.09.2023 09:40:05 (37.48.34.5 37-48-34-5.nat.epc.tmcz.cz)
Zdravím, velice zajímavé je že když teda fouká jižní větr a holubi letí jak říkáte z Polska nemám skoro žádné ztráty, ale jak fouká severní větr a přidají se kamarádi z jižní Moravi jsou vždy velké ztráty. Holuby hlášení až ze Slovenska a taky se nevrátí. Tak kde je potom pravda.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Pavel Skokan
Vloženo: 20.09.2023 18:36:02 (37.48.0.175 37-48-0-175.nat.epc.tmcz.cz)
Dnešním chovy jak se zdá jsou tak přešlechtěné nahlavně na ty rychlé tratě a pak to tak dopadá že přijde těžší trať a už je neuvidíte. Viz dnešní finále u Standy dyť se podívejte kde sou ti holubi sprinteři z těch farem? Prvních 100ks jsou borci z poctiveho závodu.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Zdeněk Adamík
Vloženo: 20.09.2023 19:30:18 (80.188.208.197 80-188-208-197.rcb.o2.cz)
Proč to holubi nezvládají? Nemají na to. Žádný těžký závod to nebyl. Podmínky optimální. Hodnotit závod podle toho že ho část holubů nezvládne je naprosto zavádějící. Podle mne jsou důvody tyto: 1. Umělé zdraví! 2. Oblastní závodní plány holoubat ale stále více i starých holubů nemohou být přípravou pro holoubata na 500 km. 3. Importy zejmé=na z Belgie kde je jiné počasí kde se letí až 17závodů holoubat za sezonu jsou o něčem jiném, ale také nelze to brát všeobecně chce to importovat od specialistů na tyto závody.Podle mne by měly být posily ze dlouhodobě špičkových chovů z testovaček. A tak bych mohl pokračovat.
Totálně krachový závod holoubat z Rakovníku.
Autor: Stanislav Matuška
Vloženo: 23.09.2023 10:39:47 (88.146.231.189 ip-88-146-231-189.net.vodafone.cz)
Já mám za to, že v tomto tématu šlo o důvody proč byl krachový závod v OS Haná. Nelze tedy vůbec porovnávat ztrátu pana Hniličky se ztrátou této oblasti. Hniličkova holoubata se musela "trefit" z Lipska do poměrně úzkého prostoru Ústí nad Labem-Děčín. To se jim nepodařilo a holoubata se dostala za kopce do Polska a bylo vymalováno.
OS Olomouc za stara létalo Magdeburgy 480 km a všichni si jistě pamatujeme, jaká to byla trať. Pokud holubi trefili do prostoru Ústí-Děčín, holubi letěli jako z pole a vrátil se každý i s jedním křídlem. Pokud ne, pak bylo drama a holubi se nám vraceli až od Ostravy. Tedy když se vraceli. A to šlo o staré holuby.
Z Rakovníku žádné takové problémy nehrozily. Jde jen a jen o systémovou chybu OS Haná. I když se opakovaně tato oblast spálila na své koncepci letového plánu, tak ho tvrdošíjně zařazuje znovu a znovu. Můžete mně za moje slova ukamenovat, ale budu si stát za svým. Jste zkrátka nepoučitelní.
Nelze si přece myslet, že chovatelé v OS Uničov jsou nějak extra lepší v přípravě holoubat než chovatelé v OS Haná. Nelze si přece myslet, že chovatelé v OS Uničov nakupují řádově více kvalitních chovných holubů, než chovatelé v OS Haná. V obou oblastech jsou vynikající, dobří a horší chovatelé. Porovnání je tedy podobné, jen výsledky nejsou podobné.
Jedno je však pravda. Závody s holoubaty prošly jistým vývojem. Od doby před rokem 1989, kdy se s holoubaty nezávodilo a jen se trénovala, se ušlo kus cesty. To je třeba si uvědomit. Velmi dobře si pamatuji na chovatelské začátky šternberského chovatele, pana Petra Davida, který začal tím, že si přivezl asi 50 vajíček od holubů z chovu pana Potůčka. Ta podsadil pod všelijaké holuby, které měl tehdy k dispozici a nechal je vylíhnout. Z holoubat měl velkou radost, věnoval se jim. Se starými holuby nezávodil, žádné neměl. Jen ty na vysezení vajíček. Pak za mnou chodil, že už by se mělo začít trénovat, že Potůček volal atd., ale v tu dobu vrcholila závodní sezóna starých holubů a já stále bral holoubata jako něco bokem.
Nakonec mně k akci přesvědčila slova Ládi Potůčka:"Přestaňte již ta holoubata cvičit a začněte s nimi závodit!" To byl mezník v přístupu k mláďatům. Začali jsme holoubata s Petrem vyvážet, začali je krmit závodní směsí, začali tvrdě pečovat o jejich zdraví a výsledkem byly hromadné dolety ze závodů oblasti. Mnohdy na tu dobu až neuvěřitelné. Měli jsme,tuším, prvních 52 Eso holubů oblasti. První na tuto situaci zareagoval pan Večeřa a řekl:"Tak to tedy ne, chlapci" a příští sezónu začal holoubata vozit také. A tak se "sněhová koule" nabalovala a ve vrcholu se nás na startu tréninku sešlo i sedm aut. To se již dostáváme k začátkům holubaření Luboše Kubáčka. Ze Šternberka bylo nasazováno cca 500 špičkově připravených holoubat a ta si dělala svůj závod. Ať foukalo odkud chtělo.
Jenže tento vrchol závodění je již za námi. Mnozí pamětníci již nežijí, ti ostatní jsou staří a samozřejmě takový náročný program nezvládají. Holoubata tak logicky nejsou připravovaná špičkově a zase již pomalu začínáme jen trénovat. V každé oblasti je několik jedinců, kteří se holoubatům věnují naplno a těm to letí. Zbytek jen zírá a každý problém v počasí se promítá do poměrně vysokých ztrát. Když k tomu přičteme změnu klimatu, více nestabilních dnů, více tropických dnů a bůhví čeho ještě, dostaneme vcelku silný mix negativních vlivů, které jdou mimo nás. Nepřipravené holoubě si s tím pak jednoduše neporadí. Proto je třeba dodržovat vše, co se osvědčiloa na co přímý vliv máme. To se samozřejmě týká i vhodného závodního plánu.